STIKKERSVIN
Fredskrænkelse, forbrydelser, der
krænker privatlivets fred, især opregnet i Straffeloven kap. 27, paragraf 263,
264 og 265
De fleste
danskere kan blive enige om at socialt bedrageri er både ulovligt og
forkasteligt. Men telefonlinjer og hjemmesider, hvor borgerne helt anonymt og
uden ansvar kan angive deres naboer for at snyde med sociale ydelser, hører
ikke hjemme i Danmark.
Eksperter
inden for offentlig forvaltning og socialret har tydeliggjort de etiske
problemstillinger, som dukker op til overfladen, når kommunerne giver borgerne
muligheder for at angive hinanden for bedrageri.
Ikke alene
ødelægger det anonyme angiveri tillidsforholdet mellem mennesker, det åbner
også op for at borgere kan skade naboen, som man har et horn i siden på, helt
uden at skulle stå til ansvar.
Vi risikerer dermed
at nogle vil stå anklaget, uden nogen grund, fordi det er noget helt andet der
får anmelderen til at reagere. Det kan være misundelse, en strid om en hæk,
eller det kan også være at man ikke bryder sig om at naboen er muslim eller at
den mandlige overbo går i dametøj, og så kan man jo altid ramme dem gennem
angiveri til kommunen.
DET BEFÆNGTE FÆLLESSKAB
§ 264d beskytter mod videregivelse af
informationer af privat karakter, fx vedrørende familieforhold, selvmord og
økonomi.
§ 264 a. Den, som uberettiget
fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted,
straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder den, der ved
hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget iagttager sådanne personer.
Når vi skaber
et samfund, hvor anmeldervirksomheden hersker, bliver fælleskabsfølelsen og
sammenhængskraften en inferiør detalje. Dermed udvikler vi et samfund, hvor vi
efterhånden lever hver for sig, et samfund hvor borgerne ikke mener at de
bryder en solidaritet ved at anmelde deres medborgere.
Flere
kommunalpolitikere, embedsmænd og ansatte i staten argumenterer for at
anmelderi er udtryk for en kernesund samfundsbevidsthed. Samtidig er der en
stigende tendens til, at staten ønsker at kontrollere sine borgere, fordi det
offentlige bliver mødt med et stigende krav om at øge kvaliteten og
effektiviteten. Problemet ved denne fremgangsmåde, hvor staten udviser mistænksomhed
overfor sine borgere, er at den får mistillid igen.
Ved at bede
borgerne om at anmelde hinanden, demonstrerer staten at den ikke har tillid til
sine borgere. Mistænkeliggørelsen kan nemt blive en selvforstærkende proces,
hvor tillidsrelationen mellem stat og borger bliver reduceret. Hvilket er en
uheldig tendens, hvis man vil bevare fundamentet for det samfund vi har bygget
op.
Man forstår
jo de kommunale bureaukraters begejstring over at få opsporet nogle sociale
bedragere i en tid med stramme budgetter. Omvendt er det også uundgåeligt, at
både det offentlige system og vi som borgere stiller os selv spørgsmålet, om vi
ønsker at leve i et samfund, hvor det bliver en kerneværdi at stikke hinanden.
Hvor kommunerne ikke kun tager imod angivelser af sociale bedragere, men
ligefrem tilskynder borgerne til at holde øjne og ører åbne på fællesskabets
vegne.
Den
samhørighed, der kommer ud af den slags, er en befængt samhørighed. Det danske
samfunds fællesskabstanke bygger på indbyrdes tillid mellem mennesker, tillid
mellem systemet og borgerne. Vi tror grundlæggende på, at vi vil hinanden det
godt. Derfor indgår vi i det lovmæssigt fastsatte fællesskab med hinanden, som
velfærdssamfundet er et udtryk for.
Bliver
velfærdssamfundets kerneværdi i stedet mistillid, overvågning og
stikkervirksomhed, får vi et fællesskab hvor borgerne ikke føler at de skylder
nogen noget. Tværtimod. Det er nok de andre, der skylder én selv noget, og
måske skylder de mere end de rent faktisk giver.
BIG MOTHER & BIG BROTHER HAR
INDGÅET ÆGTESKAB
Meddelelseshemmeligheden beskyttes af
§ 263, som dækker åbning eller læsning af andres breve, telefonaflytning,
hemmelig rumaflytning vha. apparatur samt indtrængen i it-systemer, såkaldt
hacking.
Potentielt er
der en indbygget fare for at den store velfærdsstat(Big Mother) ender med at smelte
sammen med den store overvågningsstat(Big Brother). For dermed at opnå
sikkerhed for et velsmurt velfærdsmaskineri, der skal være så strømlinet som
muligt. Konsekvensen bliver i værste fald udbredt kontrol, forbud, overvågning
og begrænsning af borgernes retssikkerhed i fællesskabets tjeneste.
Når flere
kommuner nu ligefrem ansporer borgerne til at stikke hinanden, må man sige at
Big Mother og Big Brother i høj grad er blevet et tohovedet monster. I et
omfang, så man efterhånden har svært ved helt seriøst at argumentere for, at
der ikke er totalitære tendenser i udviklingen af det danske samfund.
At være
stærkt kritisk over for de omsiggribende tendenser til kontrol og overvågning
indebærer naturligvis ikke nogen opfordring til eller accept af socialt bedrageri.
Den slags er tankeløst
og uforsvarligt og må misbilliges og modarbejdes. Diskussionen handler derimod
om forskellen på et sundt og et sygt fællesskab, et sundt og et sygt samfund.
Hvor langt
ude argumentationen for angiveriet er, kan man forvisse sig om ved at lytte til
kontorchefen i KL’s juridiske afdeling, som forsvarer opfordringen til stikkeri
med, at ”det er en nødvendighed, når økonomien strammer til, at man også sikrer
sig, at de midler, man har til rådighed, går de rigtige steder hen”.
Bruger vi som
mennesker den argumentation i alle livets forhold, skaber vi en utålelig
tilværelse for hinanden. Hvor vi ender med at være en nation af
handlingslammede borgere, der frygtsomt overvejer om vi kan agere ud fra egne
ønsker og behov. Dermed er vejen banet for et opgør med fællesskabstanken,
hvilket legitimerer at vi bliver et samfund af individualiserede stikkersvin,
der skrupelløst angiver naboen på en formodning om snyderi.
Det er en udvikling
som, i sidste instans, kan skabe en vidtforgrenet anmeldervirksomhed, der
totalt undergraver velfærdsstatens sammenhængskraft. Hvilket efterlader os med intet andet end svage reminiscenser af et samfund, hvor fællesskabsfølelsen har kastet anker i hele nationens hjerte.